Trendy w atrakcjach rozrywkowych na rok 2022

W 2020 r. pandemia COVID-19 mocno uderzyła w przemysł rozrywkowy. Teraz, w 2022 r. rozkwita na nowo z nowymi ekscytującymi trendami . Rozwój nowoczesnych technologii takich jak muzealne kolekcje cyfrowe czy technologia bezdotykowa uległ nawet przyspieszeniu. Natomiast dzięki odejściu klientów od wielkopowierzchniowych domów handlowych powierzchnie te zyskują nowe życie dzięki przekształceniu ich na interaktywne atrakcje bazujące na lokalizacji.

Klienci w 2022r. są jeszcze bardziej świadomi zmian zachodzących w środowisku i społeczeństwie niż kiedykolwiek. W odpowiedzi na przemysł atrakcji zaczął mocniej się skupiać na zrównoważonym rozwoju, ochronie i dostępności.  Oprócz tego są jeszcze eksperymenty związane z jedzeniem, artystyczne doświadczenia połączone z rozwojem osobistym, tematyczne hotele, multi-sensoryczne atrakcje i wiele innych.

Spójrzmy szerzej na kilka kluczowych trendów, które będziemy obserwować w 2022 r.

Tematyczne zakwaterowanie/pobyt

Tematyczne hotele są jednym z większych tegorocznych trendów. Disney postanowił iść o krok dalej i stworzyć nowe doświadczenie o nazwie “Star Wars: Galactic Starcruiser” w Walt Disney World Resort. Goście zostaną zakwaterowani na pokładzie luksusowego statku Halcyon oraz dostaną dwudniowy plan możliwych atrakcji. Odwiedzający będą mogli zostać bohaterami własnej historii w odległej galaktyce, doświadczając nowoczesnych technologii, nocując w stylizowanych pokojach i biorąc udział w zapewnionej rozrywce.

Immersyjne doświadczenia artystyczne

Place zabaw w mieszanej rzeczywistości często zawierają sekretne przejścia, tematyczne pokoje i technologiczne dzieła sztuki. AREA15, eksperymentalny kompleks sztuki i rozrywki w Las Vegas cięgle rozszerza swoją ofertę, żeby zagwarantować nowe doświadczenia.

Instalacje firmy Meow Wolf obejmują “Dom Wiecznych Powrotów” (House of Eternal Return) w Santa Fe i Market Omega w AREA15. Ostatnio otworzyli także swoją najnowszą atrakcję, którą jest “Stacja Konwergencji”  (Convergence Station) w Denver. Miejsce opisują jako zagadkową przestrzeń dla sztuki, przejść, pokoi i tuneli czasoprzestrzennych.

Zachęcając gości do doświadczania sztuki poza tradycyjnymi galeriami i muzeami Superblue Miami, we współpracy z Es Devlin, Jamesem Turrellem i teamLab stworzyło nowoczesne instalacje. Zawierają one immersyjne środowisko, a także transcendentne doświadczenie cyfrowe.

Wirtualne kolekcje muzealne

Pandemia zmusiła muzea do przeniesienia zbiorów i możliwości zwiedzania w przestrzeń wirtualną. Narodowe Muzeum Historii i Kultury Afro-Amerykańskiej (Oddział Smithsonian’s) utworzyło nową inicjatywę. Dzięki niej wystawy instytucji są dostępne dla ogólnoświatowej publiczności. Odwiedzający z całego świata mogą teraz dotrzeć do nowoczesnej technologii, modeli 3D, materiałów wideo i podcastów.

Luwr przeniósł całą swoją kolekcję  – 480 000 dzieł sztuki – do sieci. Teraz online można zobaczyć Venus z Milo, Mona Lisę czy Nike z Samotraki. Nad digitalizacją swoich zbiorów (w tym największej na świecie kolekcji dzieł Rembrandta) pracuje także Rijksmuseum w Amsterdamie.

Atrakcje sensoryczne

Gości w 2022 r. nie interesuje się jedynie patrzenie się na obrazy, chcą doświadczać sztuki wszystkimi zmysłami. Atrakcje zaczynają wprowadzać taką możliwość i kreują immersyjne doświadczenia. Przykładem może być wystawa Mauritshuis, gdzie odwiedzający mogli powąchać obrazy. Natomiast Odeuropa pracuje nad pierwszym muzeum zapachu z pomocą sztucznej inteligencji.

“Świat Dopaminy” jest wielozmysłowym doświadczeniem, gdzie zwiedzający mogą przebijać bańki, grać w gry i wejść do środka maszyny do popcornu. Atrakcja otworzy się w Londynie w kwietniu tego roku. Z opisu można wyczytać, że przestrzeń została stworzona specjalnie do stymulacji dopaminy, czyli hormonu szczęścia.

Powrót kolejek górskich

Rollercoastery nie są nowym trendem w świecie atrakcji, jednak w tym roku przeżywają renesans. Firma SeaWorld otwiera w tym roku 11 kolejek i atrakcja w 10 różnych parkach rozrywki. To największa liczba nowych urządzeń na przestrzeni jednego roku w historii firmy. Wśród atrakcji znajdzie się Ice Breaker, który oferuje najbardziej stromy pionowy spadek i Emperor – najwyższa, najszybsza i najdłuższa kolejka z pionowym spadem w Kaliforni. O nowe nabytki wzbogacą się także ThorpePark w Wielkiej Brytanii, Tayto Park w Irlandii, Six Flags w Stanach Zjednoczonych Walt Disney World.

Rozrywka dla wszystkich

Dostępność to jeden z głównych trendów tego roku. Szlaki przeciera pierwszy na świecie Park Tematyczny Świnki Peppy (Peppa Pig Theme Park), przylegający do Logolandu na Florydzie. Udostępnia on atrakcje dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, takie jak kolejka, do której można bezpiecznie wjechać na wózku. Park jest także przystosowany dla osób ze spektrum autyzmu.

Turystyka kosmiczna

W zeszłym roku przedsiębiorstwo Jeffa Bezosa Blue Origin z sukcesem wystartowała pierwszy turystyczny lot kosmiczny, co sprawia, że w tym roku może to być jeden z najgorętszych trendów.  Do załogi oferujących komercyjne loty w przestrzeń firm dołączy także Virgin Galactic, które dostało pozwolenie na rozpoczęcie swoich usług.

W 2027 r. ma także powstać pierwszy kosmiczny hotel, gdzie można będzie podziwiać Ziemię ze specjalnej platformy czy spróbować jedzenia dla astronautów. Natomiast Firma LUSSO Dating ma w planach zorganizowanie pierwszej randki w kosmosie.

Zrównoważony rozwój

Zrównoważony rozwój jest teraz ważniejszy niż kiedykolwiek, dlatego twórcy atrakcji zmierzają w stronę bardziej ekologicznych produktów.

Jedną z takich inicjatyw jest “Projekt Eden” (The Eden Project), które od 2001 r. przeciera ścieżki zrównoważonego rozwoju. Wkrótce wzbogaci się o kolejne lokacje – w Wielkiej Brytanii, Chinach, Australii, Nowej Zelandii, Kolumbii i Kostaryce. Zielona atrakcja powstała przez przekształcenie nie działającego już kamieniołomu.

Metaverse

Jedną z najbardziej ekscytujących atrakcji w tym roku jest wyczekiwany Metaverse, czyli wirtualny świat, w którym każdy kreuje własne doświadczenia używając zestawów VR.

W zeszłym roku Facebook zmienił nazwę firmy na Meta. Teraz planuje wydać ponad 10 mld dolarów na rozwój technologii VR. Podobne plany ma także Disney.

Artykuł pierwotnie opublikowany na www.parkmagia.pl.

Udostępnij na:
  • Facebook
  • Twitter
  • Blip
  • Drukuj
  • email