16 października Walt Disney Company obchodzi stulecie istnienia.
Na temat fenomenu Walta Disneya zapytaliśmy Marka Pisarskiego.
– Dosyć długo dochodziłem do tego, na czym polegał fenomen parków Disney uznawanego za ojca chrzestnego nowej generacji parków rozrywki. Moja przygoda z koncernem Walta Disneya zaczęła się ponad 20 lat temu podczas targów branżowych #IAAPA w Orlando na Florydzie, w czasie których brałem udział w wewnętrznej imprezie branżowej w Magic Kingdom. W kolejnych latach udało mi się odwiedzić jeszcze Animal Kingdom i MGM Disneya. Tu dla wyjaśnienia: tylko w rejonie Orlando koncern zbudował 4 typy parków i 2 atrakcje specjalne oraz dużą liczbę hoteli, restauracji i pól golfowych. Po raz pierwszy zobaczyłem wówczas słynne postacie z bajek Disneya w trakcie wielkiej parady na zakończenie dnia, spotkalem ludzi pracujących dla koncern, w tym legendarnego Harrisona “Buzz”Price`a doradcę finansowego Disneya i zacząłem analizować opracowań ą przez niego metodologię analizy rynku.
Przy okazji obchodów tego stulecia, warto również zastanawić się nad głębszym znaczeniem określenia #imagineering oraz definicją słowa #imagineer“.
Na początek proponuję zapoznać się z branżową zagadką na temat #imagineerów. Pytanie brzmi: Ilu #imagineerów jest potrzebnych, aby wymienić żarówkę? Odpowiedź: Czy to musi być żarówka? #Imagineer to człowiek, który zastanawia się jak przerobić Wawel na bazę UFO; ktoś, kto na każdym kroku zaskakuje otoczenie swoimi pomysłami. Elitą #imagineerów byli ci, których nazwano tak w ekipie Walta Disneya. Książka „Imagineering. Behind the Dreams Look at Making the Magic Real” to prawdziwa biblia dla entuzjastów tworzenia nowego. Unikalność projektów wymaga tworzenia oryginalnych rozwiązań, a nie kopiowania innych pomysłów. Na początku musi być iskra – pierwsza idea, od której wszystko zaczyna się dziać, a najbardziej rozsądni ludzie przenoszą intelekt do świata fantazji.Określenie to było początkowo typowo disneyowskie, ale wraz z gwałtownym rozwojem przemysłu rozrywki pojawiła się również poza The Walt Disney Company grupa ludzi, których zawód łączy w sobie #imagination i #engineering”. Kim są #imagineerowie najlepiej oddaje reklama #thinkdiffrent stworzona w 1997 roku dla firmy Apple. W jednominutowym spocie przewinęło się kilkanaście postaci twórców, naukowców i działaczy m.in. Albert Einstein, Bob Dylan, Maria Callas i Mahatma Gandhi, którzy swoim życiem udowodnili, że niemożliwe nie dotyczy każdego. “To oni popychają ludzkość do przodu. Bo tylko ludzie, którzy są tak szaleni, by myśleć, że zmienią świat, zmieniają go naprawdę”.
Zdjęcie: archiwum firmowe Marka Pisarskiego