Disneyland a sprawa polska, czyli o tym dlaczego Polska potrzebuje dużego parku cz.2.wg Marka Pisarskiego

Fenomen rewolucji Disneya

Nie chcę aby ludzie kiedy sa w parku nadal dostrzegali świat w którym żyją. Chcę aby oni czuli, że są w innym świecie.
Walt Disney

Parki tematyczne to przede wszystkim biznes tzw. story tellingu, czyli opowiadania pewnej historii. Jak to się zaczęło? Walt Disney wpadł na pomysł stworzenia parku rozrywki po przeczytaniu wielu listów od widzów swoich filmów, najczęściej były to dzieci. Ale gigantyczną przeszkodą był brak odpowiednich funduszy, nadal jest to zwykle największy problem w realizacji tego typu projektów. Disney sprzedał nawet własną polisę ubezpieczeniową, aby dalej finansować projekt. W 1953 roku projekt parku Disneya został przedstawionym różnym ważnym VIP-om z branży rozrywki w USA, szefom istniejących już parków. Wszyscy zgodnie stwierdzili, że to się nie może udać z uwagi na popełnione ich zdaniem błędy w planowaniu przedsięwzięcia. Błędem ich zdaniem było m.in. zaplanowanie tylko jednego wejścia, brak rollercoasterów i innych typowych urządzeń, za dużo kształtowanego krajobrazu. Co zrobił Disney? Zatrudnił dwóch największych oponentów, jako konsultantów i otworzył w 1955 roku park, nie zmieniając żadnego z podstawowych założeń przedstawionych krytykom projektu.
Co wyróżniało park Disneya i okazało się jego światowym fenomenem? Wspomniany na wstępie tego rozdziału story telling, którym do dziś Disney wygrywa z konkurencją, dbałość o bogatą dekoracyjność, zróżnicowanie atrakcji podzielonych na grupy tematyczne.
Mimo sukcesu pierwszego parku Disney nie był zadowolony z wyników finansowych. Dokoła parku, jak grzyby po deszczu szybko wyrosły hotele i restauracje, nie należące do koncernu i to do nich wyciekała część dochodu. Dlatego w głębokiej tajemnicy, przez podstawione firmy wykupił ogromne tereny w okolicy Orlando i tam stworzył gigantyczny kompleks z czterema głównymi parkami, dwoma mniejszymi atrakcjami, hotelami, restauracjami i polami golfowymi. W ślad za Disneyem poszli inni i w ciągu 40 lat w rejonie Orlando powstało tam prawdziwe imperium rozrywki z około 70 parkami i innymi atrakcjami. Potem nastąpiła ekspansja do Azji i Europy. Niestety w najbliższych latach koncern nie planuje uruchomienia kolejnego parku na kontynencie europejskim – to zła wiadomość dla Polaków. Na szczęście poza Disneyem znalazło się więcej inwestorów, którzy poszli drogą tworzenia parków tematycznych dlatego można się spodziewać, że również w Europie Środkowej z pewnością powstaną duże parki.
Tak zwane fale rewolucji Disneya zmieniły oblicze różnych sektorów przemysłu rozrywki i edukacyjnej rozrywki. Fala pierwsza, była falą szokową typu tsunami. Zniszczyła wszystko co było uznane wcześniej za pewnik. Druga fala to faza badań i poszukiwań w zakresie nowych rozwiązań. Fala trzecia to globalizacja i eksport zagranicę Stanów Zjednoczonych nowego dorobku parków tematycznych. Fala czwarta była rewolucją w muzeach piąta eksplozją projektów typu indoors. Wreszcie fala szósta przyniosła rewolucję w zakresie zastosowania gier. Więcej o rewolucji Disneya w archiwalnych numerach magazynu „Atrakcje” i w wersji online.

Imagineering, czyli słowo, którego nie ma

Drogi czytelniku, jeśli doszedłeś do tego miejsca to jesteś dociekliwy i chcesz dowiedzieć kto tworzył parki Disneya. Dlatego przeczytasz słowo, którego nie ma w słowniku angielskim i żadną miarą nie da się go przetłumaczyć na język polski. Imagin…eering ,Imagineering – można sobie połamać język. Na trzeźwo tego chyba nie wymyślili.:). Imagineer to człowiek, który zastanawia się jak przerobić Wawel na bazę UFO, ktoś kto na każdym kroku zaskakuje swoimi pomysłami. Elitą imagineerów są oczywiście ci których tak nazwano w ekipie Disneya. Książka „Imagineering. Behind the Dreams Look at Making the Magic Real” to prawdziwa biblia dla entuzjastów tworzenia nowego.

Koncern Disneya ma wielu konkurentów i wiele jest ciekawych parków rozrywki, ale to właśnie w jego parkach czuje się obecność człowieka, który pod koniec swojego życia prosił – „nie zapominajcie, że wszystko zaczęło się od myszy!”. Stworzył imperium rozrywki, którego standard jest punktem odniesienia dla wszystkich nowych, dużych projektów na świecie. Jego parki odwiedza rocznie 120 milionów osób! Na 10 najbardziej popularnych na świecie parków 8 to parki Disneya. Liderem jest Magic Kingdom na Florydzie z 16,972 mln zwiedzających w 2010 roku! W Europie najbardziej popularną destynacją turystyczną jest kompleks Disneylandu pod Paryżem. Oba parki Disneya w ramach tego kompleksu odwiedziło w 2010 roku 15 mln osób.
Unikalność projektów wymaga tworzenia oryginalnych rozwiązań, a nie kopiowania innych pomysłów tak jak to obserwowaliśmy w Polsce przy okazji wysypu parków dinozaurowych i parków miniatur. Z własnego doświadczenia- najbardziej kuriozalne było kiedy jak jeden z właścicieli nowego projektu powielając ślepo zawartość naszej wystawy dinozaurowej, z którą w 2004 roku zaczęliśmy wielki tour po Polsce, skopiował nie tylko opisy i tabliczki informacyjne, ale także ludzi prehistorycznych, którzy nieco przez przypadek byli włączeni do na naszej wystawy.Podobnie było z naszą autorską wystawą „Mumia-Tajemnice starożytego Egiptu” wyprodukowaną w 2007r.
Na początku musi być iskra –pierwsza idea, od której wszystko zaczyna się dziać a najbardziej rozsądni ludzie przenoszą intelekt do świata fantazji. Choć to na razie faza marzycielska, już wtedy trzeba przeprowadzić kalkulację finansową. Potem zaczyna się ciężka praca z projektantami, kontraktorami i operatorami. Wreszcie wielki finał, ulga a potem można zacząć… nowy projekt.
Jeśli ktoś z Was drodzy czytelnicy podziela moje przekonanie, że warto podjąć ryzyko, aby dostarczyć ludziom radość, tworząc nowe projekty w branży rozrywki, to zapraszam na przysłowiowe piwo. Na co dzień można mnie spotkać w łódzkiej Manufakturze – w Experymentarium. Dla tych którzy jeszcze nie byli w żadnym parku Disneya, lub czują w sobie pasję stworzenia parku ważna informacja: chętnie zorganizuję Wam wyjazd do Disneylandu. Warto tam pojechać aby poczuć magiczny świat Walta Disneya.Możemy też tam pojechać razem, bo tak jak Walt zrobię to, bo to kocham.

Marek Pisarski

Marek Pisarski-Konsultant w sektorze parków i atrakcji tematycznych-PAIT Polish Tourism & Leisure Consulting-www.atrakcje-marekpisarski.pl, dyrektor Experymentariumw Łodzi, wydawca magazynu „Atrakcje” -www.magazynatrakcje.pl.
Współpraca:Anna Łukasik –Magazyn Atrakcje

Fotografie:
• archiwum autora,
• press archiwum Disneyland w Paryżu

Udostępnij na:
  • Facebook
  • Twitter
  • Blip
  • Drukuj
  • email