Rok smoka! Podsumowanie i prognozy w branży parków i atrakcji tematycznych wg Marka Pisarskiego, cz.1

Jaki był mijający rok dla branży parków i atrakcji tematycznych w Polsce i na świecie? Co się zmieniło w Polsce i na świecie?

 Mooky Greidinger, Cinema City International, Global Parks Poland, Las Palm, Adventure World Warsaw, Koperniki, Orliki, ALVA.

2011 odchodzi spektakularnie – Mooky Greidinger prezes Cinema City International ogłosił, że do 2015 roku wybuduje koło Mszczonowa Park of  Poland. Ma to być lokalny odpowiednik Disneylandu, jeden z pięciu największych parków w Europie z przewidywana frekwencją 4 mln osób rocznie.Ponieważ spółki rodziny Greidingerów w ciągu trzech kwartałów tego roku przyniosły zysk w wysokości 15,7 miliona Euro a inwestor nie wyklucza zaangażowania także biznesowych partnerów jest spora szansa, że 2012 będzie jak w chińskim kalendarzu Rokiem Smoka sprzyjającego innowacyjnym, śmiałym inwestycjom a nie jak przepowiadali Majowie końcem cywilizacji.  O tym, że marzenia o nowej cywilizacji w polskim przemyśle rozrywki znów będą się oddalać świadczyły na początku listopada publikacje w Pulsie Biznesu, który podważył zdolności finansowe spółki Las Palm. W lipcu zapowiedziała ona szumnie, że wybuduje Adventure World Warsaw, gigantyczny park rozrywki pod Grodziskiem Mazowieckim. Pisząc o prognozach na nowy rok nie wolno też zapomnieć o Euro 2012, najbardziej prestiżowej imprezie sportowej w historii Polski.  

Trzymając premiera za słowo pytam zadaję pytanie czy rząd podejmie działania na rzecz nowego programu tak zwanych Małych Koperników zamiast Orlików, które powstawały hurtowo w poprzedniej kadencji.

Aby ocenić sytuację w branży parków i innych atrakcji nie wystarczy obserwacja samych wyników frekwencyjnych, choć są one dostępne. W czasie kryzysu ekonomicznego konieczna jest też analiza kluczowych wskaźników efektywności przedsięwzięcia, jakim jest atrakcja czy park rozrywki. Badania takie prowadzi m.in. ALVA (Stowarzyszenie Wiodących Parków Rozrywki). Analiza ta obejmuje 50 spośród 71 największych atrakcji Wielkiej Brytanii. Są to dwa badania porównawcze: finansowe – skupiające się na zyskach, produktywności i opłacalności oraz jakościowe – obejmujące zaangażowanie, oferowane usługi, sprzedaż, catering oraz najważniejsze wskaźniki efektywności. Dzięki prowadzonej analizie porównawczej można ocenić trafność podjętych decyzji biznesowych i przyjąć właściwe założenia odnośnie planów na przyszłość.

cdn

Marek Pisarski

Współpraca-Anna Łukasik, Jacek Fortuniak

[nggallery id=17]

Udostępnij na:
  • Facebook
  • Twitter
  • Blip
  • Drukuj
  • email