Poznań

Stadion w Poznaniu zaczęto budować jeszcze w latach 60., a inauguracja odbyła się w sierpniu 1980 roku. Od tamtego czasu obiekt modernizowano. Początek ostatniej przebudowy miał miejsce w 2002 roku, a kiedy Polska otrzymała prawo organizacji Euro 2012, podjęto decyzję o gruntownej zmianie. Jej plany opracowała firma Modern Construction Systems.

Przebudowany obiekt oddano do użytku we wrześniu 2010 roku. Na czterech, przykrytych membranowym dachem, trybunach jest ponad 43 tysiące miejsc siedzących, ale zgodnie z wymogami UEFA na Euro 2012 ich liczba zostanie ograniczona do 41 tysięcy. Obiekt dysponuje odpowiednią liczbą miejsc dla niepełnosprawnych, a projektanci uwzględnili kryteria ekologiczne m.in. poprzez zainstalowanie podziemnych zbiorników na wodę deszczową, która używana będzie do zraszania murawy.

We wrześniu operatorem stadionu zostało konsorcjum z udziałem KKS Lech Poznań i spółki Marcelin Management. Umowa z miastem została podpisana na 20 lat.

Pierwszą imprezą na Stadionie Miejskim w Poznaniu był koncert Stinga (20 września 2010 roku), a na meczach ligowych, Ligi Europejskiej i reprezentacji kibice wypełniając stadion po brzegi w minionym sezonie tworzyli niesamowitą atmosferę. W sumie przez pierwszy rok funkcjonowania stadionu odwiedziło go niemal milion osób.

Cieniem na wizerunku nowego obiektu położyły się problemy z murawą. Wymieniana była już ośmiokrotnie. Problemy z trawą wynikały z tego, że nie miała czasu by się ukorzenić, bo regularnie swoje mecze rozgrywały na stadionie oba poznańskie kluby – Lech i Warta. Poza tym często była układana w trudnych warunkach atmosferycznych – późną jesienią czy nawet zimą.

Nie jest to może żadną pociechą, ale identyczne problemy mieli Anglicy na najdroższym obecnie stadionie świata – Wembley.

Zastrzeżenia do stadionu miała także UEFA, ale problemy rozwiązano i jej szef Michel Platini wizytując obiekt w Poznaniu w październiku 2011 roku bardzo pozytywnie stadion i przygotowania miasta do Euro.

Najważniejsze dane:
Początek przebudowy – 2002 r.
Koniec przebudowy – wrzesień 2010
Pojemność – 43 tys. (na Euro 2012 ponad 41 tys.)
Loże VIP – 45 (480 miejsc)
Miejsca biznesowe – 1100
Miejsca parkingowe – 900
Koszt modernizacji – 746 mln zł

Dojazd:
na stadion można dojechać tramwajami 1, 6, 13 i 15 oraz autobusami A, 50, 63, 91 i 116

Mecze na tym stadionie:
Irlandia – Chorwacja (10 czerwca, 20.45)
Włochy – Chorwacja (14 czerwca, 18)
Włochy – Irlandia (18. czerwca, 20.45)

Udostępnij na:
  • Facebook
  • Twitter
  • Blip
  • Drukuj
  • email