Euro Attractions Show 2012 organizowane przez IAAPA już niebawem

Już niebawem w Berlinie, od wtorku 9 października do czwartku 11 października, odbędzie się największa konferencja europejskiej branży atrakcji turystycznych, wraz z targami. Z członkiem Stowarzyszenia IAAPA – organizatorem targów – Panią Karen Staley rozmawia redaktor magazynatrakcje.pl Jacek Fortuniak.

Jacek Fortuniak: Targi Euro Attractions Show, które rozpoczynają się 9 października tego roku w Berlinie, są uznawane przez operatorów i ekspertów za jedno z najważniejszych wydarzeń w branży atrakcji na świecie. Dlaczego tak jest?

Karen Staley: Europejska branża atrakcji jest jednym z najsilniejszych regionów na świecie i posiada niewiarygodną liczbę innowacyjnych obiektów i dostawców. Od czasu pierwszych targów EAS rozrósł się do miana drugich największych targów rozrywki na świecie, jako że na rynku europejskim panuje duże zapotrzebowanie na innowację, nowe produkty i idee, edukację i networking.

W tym roku EAS odbywają się bardzo blisko Polski. Jak mogłaby Pani zachęcić wystawców z Polski do odwiedzenia targów? Dlaczego powinni to zrobić?

Każdy, kto jest związany z branżą atrakcji i chce iść w tym biznesie do przodu, nie powinien opuścić EAS: to najlepsza możliwość dowiedzenia się tego, jak polepszyć prosperowanie biznesu na co dzień, zobaczenia co jeszcze jest w tej branży i czerpania nauki z najlepszych praktyk i doświadczenia kolegów z branży z ponad 100 krajów. Jest to także najlepsze miejsce, by się z nimi spotkać w celu networkingu i podzielenia się w ten sposób pomysłami.

Jakie są Pani szacunki co do tego ilu wystawców pojawi się na targach w tym roku? Z jakich krajów?

W tym momencie już ponad 320 wystawców z ponad 50 krajów zdecydowało się pokazać swoje innowacje i produkty w więcej niż 100 kategoriach. Większość wystawców pochodzi z Europy, jako że branża dostawcza jest tu prawdopodobnie najsilniejsza na świecie. Swoje miejsca na EAS jednakże zablokowali również globalni liderzy rynku z krajów Ameryki Północnej i Południowej oraz Azji.

 Jakie dziedziny rozrywki i atrakcje będą reprezentowane?

Jeżeli spojrzymy na gości z ubiegłych lat, EAS ma bardzo szeroką publiczność. Parki rozrywki i tematyczne są zdecydowanie główną grupą docelową, ale w ostatnich latach coraz więcej operatorów parków wodnych, ogrodów zoologicznych, mniejszych atrakcji, obozowisk, muzeów, kin i nie tylko odwiedziło EAS. Branża atrakcji jest tak duża że nawet operatorzy kurortów narciarskich czy hoteli odwiedzają EAS by dowiedzieć się więcej na temat tego, jak bawić swych gości i tworzyć przeżycia. Wszyscy ci goście znajdują produkty dla ich atrakcji i obiektów.

Co zawiera program targów? Jakiego rodzaju sesje i inne wydarzenia są organizowane?  

EAS towarzyszy zawsze obszerny program konferencji, na który składa się ponad 20 godzin praktycznych prezentacji prowadzonych przez wiodących managerów europejskiej branży atrakcji. Można dowiedzieć się więcej o mediach socjalnych, technologiach związanych z polityką cenową i zarządzaniem rentownością, bezpieczeństwem, zrównoważonym rozwojem, parkach wodnych, posiłkach i napojach i dużo więcej. Program konferencji jest zawarty w opłacie za uczestnictwo w targach, które są idealnym miejscem by dowiedzieć się od innych operatorów – z pierwszej ręki – co działa. Mamy również dwa dodatkowe program edukacyjne: Instytut dla Managerów Atrakcji jest trzydniowym programem stworzonym specjalnie dla managerów średniego szczebla z dwu lub trzyletnim doświadczeniem zawodowym. Skupi się on na różnych obszarach zarządzania atrakcjami, w tym finansami, marketingiem, kierownictwem, działalnością obiektu i bezpieczeństwem oraz przychodami operacyjnymi. Z kolei Dzień Zabawy dla Rodzinnych Centrów Rozrywki i obiektów krytych to dzień pełen seminariów oraz występów gości specjalnych, poświęcony społeczności rodzinnych centrów rozrywki oraz krytych obiektów rozrywkowych. Przemawiający skupią się na tym jak ruszyć z rodzinnym centrum rozrywki oraz na najnowszych trendach na najważniejszych rynkach świata.

Czy będzie sesja, na której będzie zaprezentowany rynek polskich parków rozrywki? 

 To bardzo dobre pytanie, gdyż w istocie mamy sesję skupiającą się na rozwijających się rynkach w Europie (wtorek, 9 października, godz. 17). Polska, poza Rosją i Turcją, jest częścią tego panelu z trzema wiodącymi ekspertami z tych państw, prezentującymi te rynki i perspektywy na przyszłość dla ich operatorów oraz dostawców. Jesteśmy szczęśliwi z obecności Marka Pisarskiego, który omówi polską branżę atrakcji.

Czy może Pani wskazać jakieś szczególne trendy w w zakresie różnych grup wystawców? Kogo jest najwięcej, a jaka grupa się zmniejsza?

EAS od zawsze było miejscem dla dostawców przejażdżek, by mogli pokazać swoje produkty. W ostatnich latach, zarejestrowaliśmy zwiększone zainteresowanie dostawcami dla parków wodnych i mniejszych atrakcji. Widzimy również coraz więcej dostawców prezentujących mniejsze, wolnostojące atrakcje oraz firmy aktywne w dziedzinie projektowania architektury oraz utematycznienia wystaw na EAS. Widzimy wreszcie silniejszą obecność atrakcji 4D i 5D.

Czy będą jakieś imprezy towarzyszące oprócz samych targów, stanowiące okazję do networkingu?

Punktem spotkania dla wystawców i uczestników będzie tegoroczne Przyjęcie Inauguracyjne we wtorek, 9 października w Palais Am Funkturm, położonym tuż obok hal wystawowych. Ponad 1000 gości zgromadzi się pod koniec pierwszego dnia targów w celu networkingu, delektowania się dobrym jedzeniem i rozrywki.

Następnego dnia rano, prezesi dwóch z największych parków tematycznych w Europie podzielą się swoimi historiami o przeszłości, teraźniejszości  i przyszłości, a także o zielonych strategiach dla dwóch europejskich gwiazd- Europa-Park i Port Aventura.

Program uzupełniają wycieczki z możliwością zajrzenia za kulisy oraz nawiązania kontaktów z uczestnikami. Goście udadzą się do parku wodnego Tropical Islands, park filmowego Babelsberg a także wycieczki po zakończeniu EAS, podczas której będzie można odwiedzić Heide-Park, Hansa-Park i zoo Hagenbecks w Hamburgu.

Organizatorem targów jest Stowarzyszenie IAAPA. Czy mogłaby scharakteryzować profil jej działalności? Dlaczego warto zostać członkiem IAAPA?

IAAPA jest jedynym stowarzyszeniem na świecie zajmującym się całą branżą atrakcji, zrzeszającą dziś więcej niż 4000 członków. Od 2008 r., IAAPA ma swój oddział regionalny w Brukseli dla 900 członków europejskich. Częścią naszej pracy jest promowanie branży atrakcji, reprezentowanie jej na szczeblu europejskim, a także walka a lepsze warunki pracy dla dostawców i obiektów, by dalej rozwijać wyśmienite wyniki w zakresie bezpieczeństwa w naszej branży, by oferować edukację członkom i informować ich o tym sektorze poprzez nasz miesięcznik Funworld oraz dzienny Newsletter z najnowszymi wiadomościami z branży atrakcji na świecie. Naszym celem jest również zbliżenie do siebie członków i asystowanie im w najróżniejszych zagadnieniach.

Dołączenie do naszego stowarzyszenia sprawia, że jest się w kontakcie z branżą, najnowszymi trendami; pomaga ono w zrozumieniu rynków na świecie oraz tego w Europie. W czasach, gdy znaczna część legislacji ma miejsce w Brukesli, wspiera się ideę posiadania stowarzyszenia, które reprezentuje i wspomaga. Członkowie oczywiście korzystają również ze zredukowanych opłat wystawienniczych oraz rejestracji podczas naszych trzech globalnych targów i innych imprez, gdzie IAAPA zbliża branżę do siebie.

Ile przykładowo kosztuje najtańsze stoisko ? Jaki jest termin zgłoszenia się do udziału i gdzie można się zgłaszać?

Stoisko można zarezerwować  nie później niż na tydzień przez początkiem targów. Najmniejsze, tj. o wymiarach 3x3m kosztuje 2,151 euro. Obecna stawka dla członków IAAPA to 239 euro za metr kw.

Zdecydowanie zalecamy jednak rezerwację teraz, gdyż powierzchnia szybko się zapełnia a także dlatego, żeby być w stanie przygotować lepsze show dla wystawców poprzez zaproszenie potencjalnych  klientów do odwiedzenia stoiska.

Rejestracja uczestników trwa od czerwca, w tym wyjątkowe oferty w przypadku wczesnej rejestracji. Można zarejestrować się na miejscu, jednakże dokonanie rejestracji na naszej stronie internetowej www.IAAPA.org/EAS  będzie bardziej efektywne kosztowo.

Dziękuję bardzo za rozmowę. Do zobaczenia w Berlinie!

Udostępnij na:
  • Facebook
  • Twitter
  • Blip
  • Drukuj
  • email